Przedszkole Samorządowe nr 5 w Biskupcu Scenariusz zajęcia otwartego z udziałem rodziców w grupie 5 – latków
Temat: Święto Jabłka – zabawy integracyjne z rodzicami Autor: mgr Gabriela Puszkarska mgr Irena Nowak Uczestnicy: Dzieci 5 –letnie i ich rodzice Forma: Warsztaty Czas trwania: 120 minut
Pomoce: emblematy jabłek w trzech kolorach , trzy koła w trzech kolorach , kaseta z muzyka , koperty z zadaniami, sylweta jabłka – pocięta o dużym formacie, materiały papiernicze, sylwety owoców – mały format , krążki w trzech kolorach, 3 pachołki, owoce, naczynia kuchenne sokowirówka, fartuszki, wiersz ‘Entliczek Pentliczek ‘ – J. Brzechwa instrumenty perkusyjne, „Już owoców pełen kosz” – piosenka z płyty CD „Wesoła Szkoła”, 4 arkusze szarego papieru, wykałaczki.
Zadania: Ř Zachęcenie dzieci do spożywania owoców i ich przetworów jako źródło witamin Ř Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole Ř Zachęcenie rodziców do aktywnego udziału w rożnych formach współpracy z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań prozdrowotnych
Oczekiwane efekty:
· Dzieci i rodzice maja świadomość wartości odżywczych owoców dla prawidłowego rozwoju.
· Rodzice dostrzegają wartość współpracy z przedszkolem celem ujednolicenia oddziaływań prozdrowotnych.
· Dzieci rozumieją konieczność zachowania czystości podczas przygotowania i spożywania posiłków oraz kulturalnego zachowania się przy stole.
Dzień wcześniej dzieci ozdabiały dużą sylwetę jabłka kolorowymi kulami z bibuły wykorzystując je do dekoracji sali. Upiekły również ciasto z jabłkami jako poczęstunek dla rodziców . Nauczycielki przygotowały hasło, które zostanie przypięte pod jabłkiem wykonanym przez dzieci „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka od mnie”.
Przebieg zajęć:
Każdy rodzic przynosi ze sobą owoc, który umieszcza w przygotowanym koszu. Podczas schodzenia się rodziców, każde dziecko przyczepia sobie i swym rodzicom sylwetę jabłka w wybranym kolorze. Emblematy jabłek są przygotowane w trzech kolorach żółte , czerwone , zielone .
I Powitanie
1.Nauczycielka wita przybyłych rodziców , oraz gości i przedstawia cel spotkania .Przeprowadza rozmowę z dziećmi w oparciu o treść hasła „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka ode mnie”.
2 Inscenizacja wiersza J. Brzechwy ‘Entliczek Pentliczek ‘. Teatr żywego aktora w wykonaniu dzieci
3. „Już owoców pełen kosz” – instrumentacja piosenki Dzieci otrzymują 3 rodzaje instrumentów perkusyjnych: grzechotka, kołatki, tamburina. Jedno dziecko jest dyrygentem, które dyryguje orkiestrą, dzieci śpiewają, grają na instrumentach zwracając uwagę na dyrygenta.
II Zabawy integracyjne
1.”Jabluszka do koszyka” – zabawa ruchowo-muzyczna Rodzice i dzieci poruszają się w rytm skocznej muzyki, na przerwę gromadzą się wokół koła – koszyczka w swoim kolorze.
2.Przydzial zadań dla grup. Każda grupa losuje kopertę z zadaniem: -składanie pociętego jabłka i naklejanie na szary papier -ożywianie konturu jabłka -ozdabianie talerza sylwetkami owoców z zachowaniem określonego rytmu
3. „Kelnerzy” – zabawa o charakterze rywalizacji Rodzice i dzieci w 3 rzędach zgodnie z kolorami emblematu. Przenoszenie jabłka na krążku wokół pachołka.
III Zadania Praktyczne
1.Losowanie zadań praktycznych
a)- Smacznie i zdrowo – wykonanie owocowych przysmaków , wykorzystując do tego b) - owocowe przysmak i- przygotowanie sali biesiadnej – dekoracje sali, nakrycie i udekorowanie stołów c) – Witaminki w szklance – wykonanie owocowego soku, wykorzystując odpowiednie owoce: jabłka, pomarańcze, cytryna.
2.Wspolne biesiadowanie -degustacja owocowych przysmaków, szarlotki i przygotowanego soku
IV Ewaluacja.
Przedmiotem ewaluacji jest uzyskać informacji na temat w jakim stopniu przeprowadzone zabawy wpłynęły na wiedze i umiejętności w zakresie zachowań prozdrowotnych.
1.Prawda czy fałsz. Uczestnicy zabaw siadają na przeciw siebie. Rodzice czytają zadania, dzieci na potwierdzenie prawdziwości zdania podnoszą emblemat jabłka, natomiast gdy zdanie jest fałszywe klaszczą w dłonie.
2.”Jabluszko prawdę ci powie” W koszyku przygotowane są 3 rodzaje emblematów jabłek: wesołe, obojętne, smutne. Prowadzący proponuje, aby na zakończenie spotkania, każdy z uczestników wybierając odpowiednie jabłko określił atmosferę i atrakcyjność spotkania. Jabłuszko można wręczyć prowadzącej na pożegnanie lub wrzucić do stojącego koszyka.
IV Zakończenie
1. Czynności porządkowe |